Прожитковий мінімум: чи піднімуть його до 9 тисяч гривень

Прожитковий мінімум: чи піднімуть його до 9 тисяч гривень

Фото: Сибірка із сайту Pixabay

Попри роки обіцянок та обговорень, прожитковий мінімум в Україні залишається формальним, а якщо казати простіше — «несправжнім». Пересічні споживачі, експерти та влада давно дійшли консенсусу: прожитковий мінімум в Україні мізерний. Фактично цифра, закладена в бюджеті, не має нічого спільного з сумою, потрібною для нормального життя, і радше виконує технічну роль для розрахунків соціальних виплат. Та ще й статистика бідності викривлюється: люди живуть значно гірше, ніж показують офіційні цифри. Чому прожитковий мінімум піднімають дуже обережно, як можна змінити ситуацію та чи реально підняти показник до суми, на яку дійсно можна прожити? Відповіді на ці питання – у матеріалі Коротко про.

Спочатку – «позбавити соціального навантаження»

У Верховній Раді знаходяться законопроєкти, якими пропонується повернути прожитковому мінімуму сенс та нарешті встановити його на рівні фактичного споживчого кошика. Про це минулого тижня повідомив міністр соціальної політики, сім’ї та єдності України Денис Улютін.

«Наразі у Верховній Раді розглядаються проєкти законів, які дадуть можливість нам встановити прожитковий мінімум на рівні фактичного», – зазначив міністр та нагадав, що нині прожитковий мінімум використовується як розрахункова величина для великої кількості виплат, і це не відповідає його соціальному призначенню.

Для вирішення цього питання законопроєктами № 13466, 13467, 13468 та 13469 передбачено запровадження базової величини як умовної грошової одиниці, яка не має соціального навантаження. Тільки після цього можна буде підвищити розмір прожиткового мінімуму та наблизити його до фактичного рівня.

У чому проблема?

Так, прожитковий мінімум в Україні мізерний. Але справа в тому, що його неможливо підняти «окремо». Разом з цим показником зростатимуть соціальні виплати — пенсії, аліменти, допомога по безробіттю, соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям, допомога при народженні дитини. І саме цей вплив на соціальні виплати і значні фінансові витрати з бюджету є головними причинами того, що прожитковий мінімум у нас піднімають дуже обережно.

Про те, що прожитковий мінімум неможливо довести до реального показника, бо до нього прив’язано багато виплат, наприкінці минулого року говорили у бюджетному комітеті. На думку голови комітету, під час розрахунків бюджету від категорії «прожитковий мінімум» взагалі варто було б відмовитися.

«Це викликає дуже багато негативу до держави, коли ми нібито говоримо в офіційному документі, у державному бюджеті, що людина в змозі прожити на 3 тис. грн, при цьому Міністерство соціальної політики на сусідній вулиці розраховує фактичний, реальний прожитковий мінімум приблизно на рівні 9 тис. грн», — пояснила тоді голова бюджетного комітету Ради Роксолана Підласа.

Голова комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев також вважає, що реальний прожитковий мінімум утричі більший за наявний, але й він не дасть повноцінної можливості забезпечити потреби людини.

Бюджетні цифри

Прожитковий мінімум базується на нормах споживчого кошика, які інакше як принизливими назвати важко. Раніше кореспондентка Коротко про розбиралася у питанні, чого та скільки можна купити на встановлений прожитковий мінімум, та з’ясувала: на таку суму неможливо не тільки жити, але й виживати. Цей показник має встановлюватися на рівні, який забезпечує фізіологічні та соціальні потреби людини, але на практиці суми менше 3 тис. грн не вистачає навіть на те, щоб покрити мінімальні витрати на харчування та оплату комуналки.

15 вересня 2025 року уряд вніс до Верховної Ради законопроєкт про Державний бюджет на 2026 рік, яким пропонується з 1 січня 2026 року встановити прожитковий мінімум на одну особу на рівні 3209 грн (зараз — 3028 грн). Для працездатних осіб прожитковий мінімум запланований у розмірі 3328 грн, для непрацездатних – 2595 грн.

Зростання соціальних стандартів було передбачене і Бюджетною декларацією на 2026-2028 роки. Зокрема, за цим документом загальний прожитковий мінімум має збільшитися:

у 2026 році – до 3171 грн; у 2027 році – до 3358 грн; у 2028 році – до 3536 грн.

Тобто в жодному документі про зростання ані втричі, ані хоча б вдвічі навіть не йдеться.

«Питання не в зростанні податків»

Економісти в один голос кажуть, що зростання прожиткового мінімуму до реальних показників найближчим часом не буде.

— Вважаю, що чекати на це не варто, — зазначив у розмові з Коротко про експерт Українського інституту майбутнього Данило Монін. – У нас просто немає ресурсів – соціальні витрати і без того зростають. Бізнеси скорочуються, апетити держави зростають, тож виживати – це справа самих українців.

Прожитковий мінімум потроху підіймали та підійматимуть, але, звісно, не до реальних цифр, погоджується президент Українського аналітичного центру Олександр Охрименко.

— Через прив’язку до соціальних виплат в Україні прожитковий мінімум зазвичай формується виходячи з того, скільки в бюджеті грошей – саме тому ці цифри майже ніколи не мають нічого спільного з реальністю, і наш прожитковий мінімум «несправжній», — пояснив експерт у розмові з Коротко про. — В Європі так не роблять, рахують все, як треба, але там грошей більше: податки значно вище, а частка «тіні» низька.

Якщо прожитковий мінімум підняти вдвічі, то, наприклад, мінімальну пенсію також доведеться підняти мінімум вдвічі, продовжує економіст. За його словами, без значного зростання податків це нереально.

Натомість економіст Владислав Банков вважає, що насправді питання не в зростанні податків, а в несправедливому розподілі податкового навантаження. Щодо конкретних цифр, то, каже експерт, очевидно, що ціни на продукти в Україні не нижчі, ніж у сусідів, тож і прожитковий мінімум має бути відповідним. Для порівняння: у 2025 році прожитковий мінімум, скажімо, у Польщі становить 1010 злотих (близько 11 560 грн) на одну особу, яка проживає самостійно, та 823 злотих (9420 грн) на кожного члена сім’ї. Тобто, знов-таки, щонайменше втричі більше, ніж зараз в Україні.

Для подолання злиднів у найменш захищених верствах населення необхідно насамперед підняти неоподатковуваний мінімум доходів громадян, підсумував Банков. За його словами, на сьогодні ситуація така, що найбідніші українці сплачують найвищі податки в Європі, а багаті, навпаки, створили для себе свого роду «офшор» з найнижчими ставками на континенті.

І знову можемо зробити порівняння з сусідами. У той час як у тій же Польщі неоподатковуваний мінімум становить 30 тис. злотих на рік (більш ніж 340 тис. грн), і людина, яка заробляє менше цієї суми, не сплачує податок на доходи фізичних осіб, в Україні – 17 грн на місяць, або 204 грн на рік. Як кажуть, відчуйте різницю.

Джерело

Новости Запорожья