Фото: АР (архівне фото) Провідні імпортери пального зміцнюють західний напрям постачань
Головним чином ідеться про імпорт з Польщі, яка володіє власними нафтопереробними заводами й морськими портами.
Найпотужніші мережі заправних станцій зміцнюють західний вектор імпорту пального через зростаючу напругу на південному напрямку. Про це повідомляє Еnkorr з посиланням на представників мереж у вівторок, 15 серпня.
Основна увага зосереджується на імпорті з Польщі, де є власні нафтопереробні заводи та морські порти. Цей напрямок постачань був першим, який розвивали українські трейдери під час розбудови нової системи нафтопродуктозабезпечення внаслідок повномасштабного вторгнення РФ в Україну та втрати 100% довоєнних джерел постачання нафтопродуктів.
За словами глави групи WOG Андрія Пивоварського, напрямок постачань з Польщі залишається пріоритетним. Завдяки спільним зусиллям українського та польського урядів була створена робоча група для підсилення координації процесу постачання пального. Особливо важливим є розширення потужностей для перевалки нафтопродуктів з європейської колії на українську.
Зокрема в окремих пунктах перевантаження було задіяно нові робочі зміни, що значно підвищило ритмічність перевантаження.
«Наразі всі учасники постачань – трейдери і залізничники обох країн – добре скоординовані, нарікань немає», – каже топменеджер WOG.
З нових проєктів на північному напрямку треба відзначити колаборацію WOG із найбільшим приватним нафтотрейдером Польщі – холдингом UNIMOT – із постачання американського дизпального.
Сам UNIMOT у липні 2023 року розпочав оптовий продаж дизпального в Україні, імпортувавши, за оперативними даними, 4 тис. т ДП.
У посиленій готовності тримає свої контракти на півночі й заході Європи найбільший український гравець – ОККО. У 2022 році він реалізував складний маршрут постачань – із Нідерландів. Було задіяно комбіновану логістичну схему, яка включає у себе транспортування водою з Роттердама до німецького порту Шпейр із подальшим навантаженням у залізничні цистерни.
«Це довгий і дорогий шлях, собівартість пального висока. Після подолання кризи 2022 року ми думали відмовитись від цього джерела імпорту, але вирішили, що стратегічно правильно його зберегти у нашому кошику», – сказав віце-президент Галнафтогазу Юрій Кучабський.
З його слів, компанія оцінює ризики на півдні й уже домовилась із постачальниками про збільшення опціонів через безпечні порти, зокрема у Констанці.
Що стосується північного напрямку, то ОККО, окрім імпорту американського дизелю, влітку придбала шведське дизпаливо.
Третій номер у рейтингу дизельних імпортерів – UPG – також планує збільшення постачання з польського напрямку, завершивши інвестиційний проєкт зі збільшення потужностей на терміналі у Щецині.
«Наразі ми можемо вантажити один потяг на день (1800 т – ред.). Після завершення інвестпроєкту потужність зросте до 4-5 потягів на добу, або до 250 тис. т на місяць», – розповіли в компанії.
Нагадаємо, з 1 липня повернулося ПДВ на пальне обсягом 20%, яке діяло до повномасштабного вторгнення РФ в Україну, а з березня 2022 року сплачувалося на рівні 7%. Окрім цього, почали діяти колишні ставки акцизів.
Тим часом у серпні зростання цін на пальне триває. У Кабміні вважають, що загалом після повернення довоєнних податків дизель має подорожчати на 8 гривень, а бензин — на 11 гривень.