Фото: УНІАН
Після повернення паливних податків минуло вже майже два місяці, а ціни на АЗС продовжують зростати. Чому цінники на бензин та дизель не зупиняються, якого рівня вони досягнуть до початку осені та чи не буде в Україні дефіциту палива взимку? Ці та інші питання KP.UA обговорила із експертами.
Причини подорожчання
З 1 липня паливні податки повернули, і ціни на заправках відразу підскочили вгору. Але минуло уже майже два місяці, а цінники, як і раніше, не думають зупинятися.
Для порівняння: якщо 30 червня А-95 в середньому по Україні продавався по 44,85 грн, а дизель – по 43,40 грн, то 3 липня – по 46,84 та 45,44 грн відповідно, 1 серпня – 48,90 грн та 48,10 грн, 22 серпня – 52,54 та 52,06 грн. Докладніше з динамікою цін на українських АЗС можна ознайомитись тут.
Незважаючи на те, що зв’язок між поверненням податків та цінами на АЗС видається прямим, економісти кажуть, що все не так просто. Так, аналітик Аналітичного центру «Об’єднана Україна» Олексій Кущ упевнений, що збільшення податків впливає виключно на заробіток трейдерів, а не на ціну на АЗС.
– Ціну на заправках обмежує лише платоспроможність населення, а всі спроби знайти пряму залежність між податками та цінами на бензин є своєрідною маніпуляцією, – каже аналітик. – Насправді прямої пропорційної залежності немає. Паливо – це специфічний за еластичністю товар, у якому зміна ціни не призводить до пропорційної зміни попиту. Продавці палива завжди продають свій товар за максимально можливу ціну на ринку, і податки тут ні до чого. Якщо бензин купують по 50 грн за літр, вони продаватимуть по 50, якщо купуватимуть по 60 – значить, продадуть по 60. Паливники просто намацують точки, на яких вони мають максимальний прибуток.
Ще два місяці тому Олексій Кущ говорив, що основними причинами подорожчання бензину та дизелю в Україні є зростання світових цін на нафту (на 22 серпня ціни на нафту марки Brent становили 84,32 доларів за барель, тоді як два місяці тому вони вагалися біля (відмітки 74 долари), девальвація гривні та змова великих мереж. І прогнозував: хоч би що відбувалося, списувати подорожчання постараються на підвищення податків, щоб знову пролобіювати їхнє зниження.
Операція «трансформація»
Заради справедливості треба сказати, що за перші пів року повномасштабної війни український паливний ринок пережив таку структурну трансформацію, яку не переживала жодна країна світу.
По-перше, каже директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн, імпорт перемістився зі східного та північного на західний та південний кордони. На зміну РФ та Білорусі прийшли Польща, Румунія, Болгарія, Литва та їхні порти.
По-друге, змінилася логістика. Понад 40% імпорту почало надходити автотранспортом, тоді як до 2022 року такого виду транспортування в імпорті взагалі не було. Відповідно, практично 100% частка залізниці зменшилася до 40-45%. В умовах війни нова система транспортування виявилася найбезпечнішою, оскільки пальне не концентрується в одній точці.
По-третє, на ринку різко зросла кількість учасників. Якщо 2021-го бензин і дизель імпортували близько 130 компаній, то у грудні 2022-го — понад 400.
— Україна відчуває глобальні трансформації, як ніхто інший — загалом ми ініціювали зміну глобальних енергетичних потоків, коли домоглися санкцій проти ворога, — вважає Куюн. — Сьогодны ми отримуємо паливо з більш ніж 20 країн: Бельгія, Болгарія, Польща, Греція, Ізраїль, Індія, Італія, Казахстан, Кувейт, Литва, Нідерланди, Німеччина, ОАЕ, Саудівська Аравія, США, Словаччина, Угорщина, Румунія, Туреччина, Туркменістан, Фінляндія, Швеція. Ми першими довели, що без російського палива можна жити, а зараз у цьому переконується Європа та світ.
Чи буде дефіцит палива
Українська влада не втомлюється говорити про майбутню важку зиму, і багатьох мучать сумніви, що на паливному ринку все буде теж непросто.
Сергій Куюн вважає, що тут основна проблема полягає все ж таки не в зимі, а в напруженій ситуації на півдні країни, де росіяни намагаються як мінімум дестабілізувати постачання морем. Другим викликом є зростання обсягів палива в Чорному морі російського походження.
– РНБО та митниця вже чітко дали зрозуміти, що перевірятимуть походження товару «до третього коліна», – зазначив у своєму фейсбуці Куюн. – Тому сьогодні трейдери купують додаткові опціони у румунської Констанци (має прямий вихід у море без дунайських каналів); шукають пальне за межами Туреччини (найбільшого покупця російського дизеля у світі); перекидають обсяги з півдня на північ, через польський кордон. Загалом паливний ринок уже склав два іспити – влітку минулого року та наприкінці 2022-го з початком блекаутів. Проблеми, ризики та виклики зберігаються, але всі знають, що робити.
За словами експерта, паливний ринок відрізняється від інших енергетичних секторів оперативністю та незалежністю. Тут ніхто не чекає, доки уряд чи якийсь чиновник щось скомандує, виділить гроші тощо. Саме це, каже експерт, врятувало нас, коли ми втратили всі джерела постачання. І саме тому існує впевненість, що паливо буде і восени, і взимку, і навесні, і таке інше.
Що буде з цінами
Роблячи прогнози, експерти були одностайні: ціни на заправках зростатимуть.
– Процес зміни цін на паливо був досить плавним через те, що перед поверненням податків до України було завезено паливо із запасом, – каже аналітик Данило Монін. – Це дало можливість не одразу піднімати ціни, але тому до осені на нас чекає подальше підвищення у межах 2-5 гривень. Крім того, зараз ціни на нафту з діапазону 70-75 доларів за барель знову піднялися до 80-85 доларів, і це теж буде фактором підвищення цін.
Сергій Куюн вважає, що до початку осені вартість бензину на АЗС підвищиться до 57-58 грн за літр, а на дизель — до 55-56 грн за літр. За словами експерта, ціни у світі залишаються високими, запасів дешевого палива практично немає. Відповідно ринок приходитиме в баланс із новими реаліями, спонукаючи ціни дійти до 60 грн.
Щодо цінників восени, то, зазначив Сергій Куюн у розмові з KP.UA, це насамперед залежатиме від світових цін на нафту. А їх сьогодні прогнозувати важко.
З тим, що визначальними будуть світові ціни на нафту, погоджується президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко.
– Зараз ціни високі, якщо тенденція зростання продовжиться, то бензин дорожчатиме і, відповідно, навпаки: зниження цін на нафту призведе до зниження цін на заправках, – каже Охріменко. – Але я все ж таки розраховував би на зростання, а не на зниження, оскільки загалом це сезонний фактор. Як правило, в осінньо-зимовий період ціни на нафту та нафтопродукти зростають, тому восени ми побачимо подорожчання на АЗС на 10-15%.